تعمیر مادربرد گیگابایت GA-MA770T-UD3P

تعمیر مادربرد گیگابایت
مادر برد گیگابایت GA-MA770T-UD3P

مادربرد گیگابایت GA-MA770T-UD3P پردازنده ای ام دی نسل AM3 فنوم ، اتلون و رم DDR3 را پشتیبانی می کند . در ادامه مراحل عیب یابی و تعمیر مادربرد گیگابایت را شرح خواهیم داد.

مادر برد گیگابایت تصویر بالا پس از سوییچ شدن کلید پاور فن پردازنده کار می کرد ولی مانیتور تصویر نمی داد. عدم جاگیری رم ها در سوکت رم یا کثیفی و جرم گرفتگی رم ها، عدم اتصال برخی از پین های پردازنده در سوکت سی پی یو و همچنین پریدن بایوس مادربرد از دلیل ها و علت های رایج تصویر ندادن مادربرد هستند . دلیل و علت تصویر ندادن مادربرد پس از روشن شدن یکی از پرسش های رایج است و ما در این نوشته فرایند عیب یابی و یکی از دلیل های خرابی مادربرد را شرح می دهیم.

در فرایند عیب یابی ابتدا سلامت رم، پردازنده، کارت گرافیک و درستی کارکرد آنها تست می شوند. در ادامه عیب یابی اگر با اتصال نوک پروب مولتی متر یا پیچ گوشتی به کریستال ساعت، مادربرد روشن شود به احتمال بسیار زیاد مدار کلاک چیپ جنوبی خراب شده است.

در مادر برد گیگابایت مدل GA-MA770T-UD3P پس از فشردن کلید پاور ، فن سی پی یو روشن شده ولی مانیتور تصویر نمی داد ولی با اتصال نوک فلزی پروب به کریستال ۳۲ کیلوهرتز ساعت، مادربرد روشن می شد.همچنین، با اتصال اسیلسکوپ به کریستال ما هیچ سیگنالی را مشاهده نکردیم. ازاینرو مطمئن شدیم که مدار کلاک خراب است .

شکل موج نوسان کریستال ۳۲ کیلوهرتز

پس از تعمیر مدار کلاک مادربرد روشن و مانیتور نیز تصویر داد. همچنین با اتصال پروب های اسیلسکوپ به کریستال ۳۲ کیلوهرتز ما شکل موج نوسان را در صفحه اسیلسکوپ مشاهده کردیم که نشان می داد مدار کلاک مادربرد به خوبی کار می کند.

در پرداد سیستم مرکز تخصصی تعمیر برد های الکترونیکی، تعمیرات مادربرد گیگابایت که با عیب نداشتن تصویر علیرغم روشن شدن فن سی پی یو به تعمیرگاه آورده شده بود انجام و پس از تست های چک ، بازبینی ولتاژ ، سیگنال و همچنین تست درستی کارکرد آماده تحویل به مشتری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button