تعمیر برد پکیج بوتان بیتا

پیش از پرداختن به شرح عیب یابی و تعمیر برد پکیج بوتان بیتا به بررسی ساختار برد پکیج گازی می پردازیم . پکیج های گازی مانند بسیاری لوازم خانگی از برد های الکترونیکی برای راه اندازی ، کنترل و مدیریت کارکرد محصول استفاده می کنند .

برای آنکه برد الکترونیکی پکیج گازی بتواند محصول را کنترل کند سنسور های متعددی پارامتر های ترمودینامیکی نظیر دما و فشار آب ، دبی گاز و هوای مصرفی را به برد می رسانند . برد به کمک تراشه میکروکنترلر که برنامه ریزی شده است داده های دریافتی را تجزیه تحلیل کرده و متناسب با آن اجزای الکترو مکانیکی مانند شیر های برقی آب ، گاز و فن الکتریکی را برای تنظیم بهینه این پارامتر ها فعال می کند.

تعمیر برد پکیج بوتان بیتا
شکل ۱ : برد پکیج گازی بوتان مدل بیتا

ساختار برد پکیج گازی

در تعمیر برد پکیج گازی باید توجه داشت که هر پکیج گازی دارای اتصال های ورودی برای انواع سنسور های کنترل پارامتر های ترمودینامیکی است . داده های دریافتی از این سنسور ها در چیپ میکروکنترلر با توجه به تنظیم هایی که مصرف کننده به محصول می دهد به صورت پیوسته پایش و کنترل می شود تا تنظیمات مطلوب مصرفی کننده برای دما آب مصرفی بهداشتی و گرمایش تامین شود .در اینجا به معرفی و بررسی انواع این سنسورها می پردازیم :

سنسور های پکیج گازی برای پایش پارامترهای ترمودینامیکی

سنسور پرشر سوییچ هوا در بالای محفظه احتراق و زیر فن پکیج قرار داد .وظیفه این سنسور پایش پیوسته روشن بودن مشعل و اطمینان از کارکرد درست آن می باشد. سنسور پرشر سوییچ یک کلید الکترومکانیکی است که دیافراگم آن با فشار هوا کار می کند . اگر جریان هوای خروجی از محفظه احتراق که توسط فن بیرون کشیده می شود به اندازه استاندارد باشد دیافراگرام سوییچ را وصل می کند و یک سینگال الکتریکی با سطح ولتاژ مشخص را به برد می فرستد و برد پس از آن فرمان آغاز فرایند روشن شدن مشعل را می دهد.

سنسور پرشر سوییچ گاز نیز یک سوییچ دیافراگی الکترومکانیکی است که در مسیر گاز ورودی به مشعل پکیج نصب می شود و زمانی که فشار گاز مناسب روشن شدن مشعل باشد یک کلید فعال و سیگنال الکتریکی با سطح ولتاژ مشخص را به برد ارسال و برد با اطمینان از کافی بودن سطح فشار گاز فرایند احتراق را آغاز می کند.

سنسور فلو سوییچ این قطعه در مسیر جریان آب سرد ورودی به پکیج قرار می گیرد و یک سنسور حساس به جریان است . زمانیکه مصرف کننده شیر آب گرم را باز می کند یک شناور درون فلو سوییچ به سمت بالا حرکت می کندروی این قطعه متحرک یک مگنت قرار دارد که با حرکت آن یک کلید الکتریکی عمل کرده و یک سیگنال الکتریکی به برد ارسال می کند بدین ترتیب برد فرمان آغاز فرایند روشن شدن مشعل را می دهد.

سنسور پرشر سوییچ آب پکیج یا سنسور فشار آب به صورت سری قبل از مبدل گرمایی نصب می شود. این سنسور اگر فشار آب مدار گرمایش از حد مجاز پایین تر بیاید سیگنالی را به برد ارسال می کند و برد مشعل را خاموش می کند.

سنسور NTC یا ترمیستور یک سنسور دما مبتنی بر تغییر مقاومت سنسور نسبت به تغییر دما است. در ترمیستور با افزایش دمای سنسور مقاومت آن کاهش می یابد این دو پارامتر نسبت عکس به هم دارند. این سنسور در مدل سطحی بر روی مبدل پیچ می شود ولی در گونه مستغرق از درون سوراخی به درون مبدل رفته و با آب تماس مستقیم دارد.

سنسور حد یا Limit Sensor در پکیج در صورتی که دمای مبدل از ۱۰۵ درجه سانتیگراد فراتر رود سیگنال الکتریکی به برد ارسال و برد ادامه کار پکیج را متوقف می کند.

در پرداد سیستم مرکز تخصصی تعمیر برد لوازم خانگی ،کارشناسان تعمیر باید افزون بر تجربه، تسلط بر دانش الکترونیک نیز داشته باشند . بحث فنی بالا برای آشنایی با ساختار الکترونیکی برد پکیج گازی آورده شدند . همچنین در تعمیر برد پکیج گازی شناخت ساز و کار حاکم بر سنسورها ، اجزای الکترومکانیکی و برد که نقش فرماندهی را بر عهده دارد کمک شایان در فرایند عیب یابی و تعمیر اصولی برد پکیج بوتان بیتا می کند.

درگاه های خروجی کنترلی برد

در این بخش به اتصال های خروجی برد که فرمان اجرای دستور های میکروکنترلر برد را ،با توجه به داده های دریافتی از سنسورها و تنظیم های مطلوب مصرف کننده ، به اجزای الکترومکانیکی ارسال می کند بررسی می کنیم. برخی از درگاه های مهم خروجی که در تعمیر برد پکیج بوتان بیتا به دقت تست و بررسی شده اند به شرح زیر می باشند :

بوبین شیر گاز مصرفی یک شیر قطع و وصل مبتنی بر بوبین الکتریکی می باشد . بوبین با برق شهر ۲۲۰ ولت کار می کند. برد فرمان قطع و وصل را به مدار خروجی که به یک رله منتهی می شود می دهد.

شیر موتوری سه راهه وظیفه باز و بسته کردن مسیر آب گرم مصرفی و شوفاژ را در پکیج بر عهده دارد. شیر برقی سه راهه یک ورودی دارد که به مکش پمپ متصل می شود و دو خروجی که آب گرم مصرفی و آب رادیاتور را تامین می کند.

گروه صنعتی بوتان از شرکت های قدیمی تولید کننده محصولات گرمایشی و پکیج های گازی می باشد برای آشنایی با محصولات بوتان روی پیوند گروه صنعتی بوتان کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button